Verdere reis verloop naar Takajama, Shirawago, Kanazawa en de aankomst in Kyoto

10 augustus 2016 - Kyoto, Japan

Takajama vrijdag 5 augustus
Tokyo verlaten en op weg naar Takajama. We zijn gestart met de hogesnelheidstrein en voor het laatste stuk overgestapt op een lokale trein.  De hogesnelheidstrein overbrugt grote afstanden in een recordtijd, echter de lokale trein bood een prachtig uitzicht over het landschap.

20160805_102323
Rond de middag arriveerden we in het plaatsje Takajama waar we het centrum hebben verkend en een aantal tempels.

20160805_140227_001

Deze stad heeft de gezelligste winkeltjes, meer authenticiteit. Als middag lunch hebben we een heerlijke kom ramen (Japanse noedelsoep) gegeten. Een gerecht waar we zelfs een half uur voor in de rij hebben gestaan. Dit moet echt de moeite waard zijn geweest daar het de enigste plek in deze straat was waar zich een rij bevond.

20160805_125313
De temperatuur was ook vandaag weer behoorlijk hoog. Rond de middag hebben we een siësta ingelast. Voor de rest van de dag ook maar rustig aan gedaan.

Shirawago zaterdag 6 augustus
Vandaag gaat de reis per bus naar Shirakawa. Hier stond al een behoorlijke rij mensen te wachten. De eerste bus was direct gevuld. Volgens het bus schema zou de volgende pas over 1 uur arriveren gelukkig werd er een 2e bus ingezet. De bagage konden we makkelijk kwijt in de laadruimte van de bus. Onderweg de nodige tunnels gepasseerd.

20160807_081149

We slapen vanavond in een traditioneel Japans gasthuis waar zowel in de avond als de ochtend traditioneel voor ons gekookt gaat worden. Het huis Kanjia is ook onderdeel van de huizen welke staan op de wereld erfgoedlijst in shirakawa-go. Het plaatsje is schitterend.  Het staat op de erfgoedlijst vanwege hun unieke traditionele manier van bouwen. De foto’s geven een beetje weer wat wij hebben ervaren.

20160806_134311

Voor het verkrijgen van een uniek uitzicht hebben we de klim naar Shirakawa’ s view gemaakt, welke ons een prachtig uitzicht bood over het dorp. Bij deze hitte een behoorlijke klim maar zeker de moeite waard. Voor het eten gedoucht en ons omgekleed in een heuse kimono en zo gezamenlijk deelgenomen aan het avondeten, wat heerlijk was. Bij dit eten zat ook vis, hoe eet je vis met twee stokjes. Vooral als de vis nog niet ontleed is. We hebben gespiekt bij een kenner een echte Japanner en geslaagd. Het slapen op een foton (speciaal matras op de grond) zal nooit mijn hobby worden, maar’ s morgens wakker worden met zo’ n prachtig uitzicht daar teken ik voor. Het ontbijt was ook weer uitstekend verzorgt. In totaal waren we met 10 personen te gast, waaronder een stel uit Engeland, een Frans stel en een Japans gezin. Aan alle fijne dingen komt weer een einde, de bus vertrekt naar Kanazawa.

Kanazawa zondag 7 augustus
Met de bus arriveren we op het treinstation van Kanazawa, waar we overstapte op de trein van de JR-lijn. Voor het laatste stukje moesten we nog een gedeelte met de metro. Dit ging op de klassieke manier. Ticket bij binnenkomst metro uit de automaat trekken en afhankelijk van de halte waar je uitstapt betaal je via een muntautomaat. Er zat wel een wisselautomaat bij. Rond het middaguur geven we de koffers vast af bij het hotel en gaan de stad verkennen. De temperatuur is erg extreem 35°. Vanwege de temperatuur hadden we gepland om een museum van modern art te bezoeken. Alleen de wachtrij was zo lang dat we er toch maar van af zagen. Het natuurpark was rond de tijd dat wij arriveerden veel te warm en we besloten in te checken in ons hotel om af te koelen.

20160807_151355
Op de kamer aangekomen kregen we het licht en de airco niet werkend dus weer naar de balie. Bleek de hanger aan de sleutel in een wandcontactdoos gestoken moest worden. Weer wat geleerd. Tegen het einde van de middag zijn we het Samoerai district gaan bekijken en daarna een hapje gaan eten.

20160807_182707
De kilometers hebben we vandaag toch wel gemaakt omdat ons inzicht in de bus schema’s niet optimaal was. We zijn op tijd naar bed gegaan omdat we vroeg willen vertrekken naar Kyoto. Het zal ook voor morgen een zeer warme dag worden.

Kyoto maandag 8 augustus
Vroeg opgestaan en met de taxi naar Kanazawa station, waar we de trein van 7.15 u naar Kyoto pakken. Ditmaal geen hogesnelheid trein maar een heuse Thunderbird. Rond 10.30 u arriveerden wij in Kyoto station. Naar onze nieuwe hostel gelopen, ons thuis voor de komende 4 dagen. Het hostel is er een van de K’s house keten. We leveren de bagage af en duiken het centrum in met op zak ditmaal een buslijnen kaart en een kaart van Kyoto. Op de bus nemen we een dagkaart daar deze bij het hostel op waren.

20160808_131735
We hebben prachtige tempels bekeken en een tempel ter ere van de onbekende soldaat van de 2e wereldoorlog (Ryozen-kwan-On). Verder hebben we een park door gewandeld en mooie winkelstraatjes bekeken.

20160808_130317

De temperatuur was ook vandaag aardig 38°C, gelukkig wel wat wind. Ik heb net als de Japanners met een paraplu gelopen, die dames zijn zo gek nog niet. Om 15.15 in gecheckt in onze hostel en heerlijk gedoucht, klaar voor een rustig avondprogramma. ’s Avonds nog een hapje gegeten en op tijd naar bed.

1. Rian en Martin:
    10 augustus 2016
    Hoi Gina en Kevin, wat een ongelooflijke reis maken jullie zeg, het is voor de achterblijvers gewoon een feest om jullie verslag te lezen. Toen ik jullie matrassen zag liggen in het Japans Gasthuis dacht ik jeetje dar kan niet lekker liggen maar goed, dan weet je tenminste weer hoe fijn je eigen bed thuis is ☺.
    Wij wensen jullie heel veel reisgenot nog en we blijven jullie volgen. Groetjes, vanuit een nat Eindhoven. Xxx
  2. Ineke tonkes:
    12 augustus 2016
    Dankjewel Voorde update!! Weer met veel plezier gelezen!