Reisverslag Osaka , Kobe en Miyajima

17 augustus 2016 - Tokyo, Japan

Osaka 12 augustus
Kyoto hebben we afgesloten en zijn per trein vertrokken naar Osaka. Dit ligt slechts een half uur rijden van Kyoto. Onze nieuwe hostel Bonsai ligt naast het station. We zijn in eerste instantie een halte te vroeg uit gestapt. Voor alle dagen die we tot nu toe gehad hebben een pluim voor Kevin voor het uit zoeken van alle bussen, metro’s en treinen. De koffers hebben we bij aankomst af gegeven en zijn we het centrum ingedoken. Osaka is weer een totaal andere stad dan Kyoto.  Geen backpackers dit keer.  Ze zullen er vast wel zijn maar niet in de hoeveelheid als in Kyoto.

20160812_121430

Het centrum is een winkelgoot met winkeltjes en eetgelegenheden. Veelal zijn de straten overdekt en hangen er erg grote reclame borden en voorwerpen, zoals een grote koe in de lucht. Overal verschillende muziek geluiden en een enorme hoeveelheid mensen. Het is een kakofonie van geluid. We hadden nog niet ontbeten en hebben gebruncht in een overheerlijke broodjeszaak met een grote variëteit.

20160812_132015

Daarna hebben we een park doorgelopen op het dak van een warenhuis.  Een park wat met elke verdieping mee omhoog liep prachtig. Met behulp van de metro hebben we ons daarna naar het kasteelpark begeven.

20160812_155212

Samen met vele andere nationaliteiten. Bussen vol toeristen die ook de tuin en het kasteel kwam kwamen bezoeken. Na het kasteel zijn we teruggegaan naar onze hostel om te douchen en even te relaxen.

20160812_121055

Voor het avondprogramma hadden we gereserveerd bij het restaurant met de grote krab op de voor gevel. Hier hebben we ’s avonds heerlijk gegeten.

Kobe 13 augustus
Vanmorgen ontbeten op het station en door gereisd naar Kobe. Aangekomen op het station in Kobe was het eerste wat opviel de futuristische overkapping voor de fietsenstalling. Ook Kobe bevat vele mooie architectonische gebouwen.

20160813_111200
Op het programma voor vandaag stond de Kobe Nunobiki kruiden tuin, waar we na enig zoeken de kabelbaan vonden. De toegang lag dichtbij het station maar je moest daarvoor door een nabij gelegen warenhuis om bij de ingang te komen. Gelukkig hebben we daar een informatiebalie voor. Het was een prachtige rit naar boven met een gigantisch mooi uitzicht.

20160813_12180820160813_125641
Boven aangekomen hebben we de kruidentuin bewonderd, het rook er heerlijk kruidig.

20160813_132155

De merchandising speelde hier ook weer handig op in.  Je kon van kruidenthee tot crèmes en geurtjes er kopen.

20160813_122418

Het gebouw boven deed Duits aan, inclusief de Duitse bieren die je er kon drinken. Er is vast een Japanner in Duitsland geweest, die dacht dit wil ik ook in Japan hebben. Rond lunchtijd hebben wij ons tegoed gedaan aan de specialiteit uit Kobe en dat is de Kobe bief.

20160813_143740
Dat was echt genieten. Hierna zijn we door de Tor Road gelopen een winkelstraat a la New York, allemaal hoge gebouwen met luxe winkels.

20160813_153620
We zijn verder gelopen naar de haven en hebben van het mooie uitzicht genoten op de Kobe Port Tower en daar een drankje gedronken op een etage die ronddraaide.

20160813_165450

De dag was mooi geweest en we hebben de trein teruggenomen naar Osaka.

Miyajima 14 augustus
Vanmorgen vroeg opgestaan en de eerste trein om 7.05 genomen naar Central station van Osaka. Tussentijds nog eenmaal overgestapt en de hogesnelheidstrein naar Hiroshima genomen. Bij de laatste stations lijkt het of er overal verbouwd wordt, overal werk in uit voering. Rond 10.00 gearriveerd in Hiroshima en de koffers afgegeven bij onze hostel Hana. Op het programma van vandaag staat het eiland Miyajima, ongeveer een half uur met de trein vanaf het station in de nabijheid van onze hostel.

20160814_122131

Met behulp van een veerboot zijn we naar het eiland gevaren welke ligt op 15 minuten varen van het vaste land. Het is 1 woord een schitterend eiland. Ook hier lopen de reeën los rond. Als je aan wal arriveert kom je uit op een boulevard met kraampjes en winkeltjes en een prachtig zandstrand. Bij aankomst was het eb.

20160814_132237    20160814_183739
Allereerst zijn we naar de reusachtige Totiipoort gelopen die in zee ligt. Deze lag nu droog maar bij ons vertrek stond hij geheel in het water.

20160814_132648
Daarbij ligt ook de Itsukushima shrine een groot overdekt complex wat bij hoogwater ook in het water staat. Dit is een prachtig gezicht.

20160814_134216

Ook de tempel die er vlakbij ligt is door ons bekeken. We zijn hierna wat van het dorp weg gaan wandelen en kwamen in de wat hoger gelegen bossen.

20160814_142139

We kwamen op een prachtige plek een fraai vergezicht en eetgelegenheid tegen waar zo goed als niemand zat. Heerlijk rustig, weg van de herrie. Hier hebben we een Japans stel ontmoet die nu ook vakantie hadden, wij vroegen hoelang, slechts 4 dagen, meer dagen hadden ze niet. In Japan krijg je blijkbaar niet meer vakantiedagen dus kunnen ze eigenlijk alleen in eigen land op vakantie. We hebben een heerlijke lunch gegeten en daarna verder gewandeld naar het Momijidani station waar we met de cabine liften naar het mooiste uitzichtpunt van het eiland zijn gegaan.

20160814_160453

Daar was geen woord van gelogen. De laatste km hebben we geklommen voor het hoogste punt, waar we onderweg nog een tempel tegen kwamen.  Halverwege begon het te rommelen in de lucht, zou het gaan onweren? Er werd omgeroepen in het Japans niet in het Engels.  Tsja wat moet je dan doen, omkeren of doorgaan. De Japanners keerden niet om dus het zal wel meevallen. Boven aangekomen was het uitkijkpunt (Mt Misen Observatory, 535 m boven de zeespiegel) net gesloten, dus liepen we weer naar beneden. Halverwege begon het weer flink te rommelen in de lucht en te regenen. Bij het plateau (Shishiiwa station) aangekomen was het erg druk en kwamen we erachter, dat vanwege het onweer er geen lift naar beneden ging voorlopig. Daar sta je dan. Uiteindelijk toen de lift weer werd vrijgegeven bleek dat de kaarten tegen nummers waren omgeruild wat de volgorde van vertrek betekende. Wij mochten bijna als laatste vertrekken en dan ben je toch blij als je weer beneden staat. De veerboot hadden we van 19.00, deze voer nu om het half uur. De trein gepakt en om 20.00 waren we weer op Hiroshima station. Daar zijn we eerst lekker gaan eten om onze honger te stillen. Al met al waren we toch nog mooi op tijd om de sleutel van onze hostel op te pikken, wat voor 22.00 moest gebeuren. Het was een schitterende en bijzondere dag vandaag.

1. Ineke tonkes:
    17 augustus 2016
    wat een ervaringen!! Leef in het moment! De geweldige herinneringen die deze reis zal geven neem je mee naar huis!!