Reisverslag Kyoto dinsdag 9 en woensdag 10 augustus en Nara 11 augustus

13 augustus 2016 - Osaka, Japan

Kyoto dinsdag 9 augustus
Vanmorgen ontbeten in onze hostel en voor vandaag een dag ticket voor de bus gekocht. Als eerste op ons programma stond de Tenryu-ji Temple. Dit is ook onderdeel van het wereld erfgoed en is gelegen in het Sanago district. Met de bus zijn we ernaartoe gegaan.

20160809_095604
Prachtige tempel met even zo mooie tuin, omdat wij op tijd waren vertrokken was het er nog redelijk rustig.  Vanaf deze tempel naar het bekende bamboebos gelopen, schitterend en imposant.  De hoeveelheid publiek neemt wel toe.

20160809_104527
Aansluitend hebben we de Ohkohchi-Sanso tuin bezocht, een erg mooie Japanse tuin waar 30 jaar aan gewerkt is om tot dit resultaat te komen. Dit was vroeger eigendom van een beroemde Japanse acteur Okochi Denjiro ( 1898-1962). We hebben in de theetuin genoten van een kom groene thee met Japanse lekkernij.

20160809_131907
In het dorp hebben we eerst onze honger gestild met een over heerlijke kom ramen. Waarna we met de taxi naar de Kinkaku ji tempel (het gouden paviljoen) en de Rokuon-ji tempel zijn gereden.

20160809_130529

De eerste tempel was in zijn geheel met bladgoud bezet.  Ook hier weer prachtige tuinen. In het Sekka-tei theehuis hebben we ons te goed gedaan aan de groene thee met versnapering. Met de metro zijn we nog even het winkelcentrum in gegaan.  Dit waren we echter al snel beu en zijn we teruggelopen naar onze hostel om lekker te douchen. De temperatuur was vandaag rond de 36 ° met een luchtvochtigheid van 85%. Ik was in ieder geval drijfnat van het zweet.

Kyoto woensdag 10 augustus
Vandaag hebben we uitgeslapen en later gestart. We doen het iets rustiger aan vandaag. Rond 11.00 zijn we naar het metrostation gelopen en hebben daar eerst gebruncht, ontbijt kun je het rond deze tijd niet meer noemen.

20160810_111954
Van daaruit met de metro Down Town gegaan. We hebben een aantal gigantische warenhuizen bekeken. Hier is de Bijenkorf in Nederland niets bij. Heel veel luxe en een enorm aanbod van artikelen. Zelfs een tuincentrum op het dak van het warenhuis.

20160810_124310

Als voorbeeld heb je hier een verdieping met alleen luxe gebakjes, ware kunstwerkjes. Eten om mee te nemen wordt voor je neus bereid, verser dan vers. Daar kan geen Albert Heijn met zijn kant en klaar maaltijd tegen op. Maar ja je hebt hier ook iets meer mensen en een economie waar veel mensen buitenshuis eten.

20160810_134054
Je hebt hier gigantische overdekte winkelstraten met een grote diversiteit van winkeltjes met kleine tempels ertussen. De geur van eten wordt afgewisseld met wierook. Ze hebben winkeltjes die zich toe spitsen op een product zoals het zaakje Bake, waar ze overheerlijke kleine zandtaart gebakjes maken met roomkaas gepresenteerd op een balie van lego blokjes. Wie verzint zoiets. De Japanners zijn ook meester in het verpakken, alles wordt zo een cadeautje. ’Avonds zijn we nog teruggegaan naar een van de warenhuizen en hebben daar op de 7 e verdieping heerlijk gegeten

20160810_123712
Het leuke is dat voor elk restaurant je de menu’s in kunt zien via foto’s of nepmaaltijden die er zeer echt uitzien. We waren iets aan de late kant maar mochten nog net bestellen. Daar het onderdeel is van het warenhuis sloten ze eerder dan in de rest van de stad. We konden nu ook maar met een lift naar boven welke naar de 7 e verdieping ging, je had zo geen toegang meer tot de overige verdiepingen. Op de terugweg stond ook op cruciale punten bewaking. Aparte ervaring zo.

Nara donderdag 11 augustus
Vanmorgen ontbeten in onze hostel, was praktischer gezien de tijd. In het station gaan de eetgelegenheden pas om 11.00 open. Vandaag staat Nara op het programma ligt op 1 u met de trein van Kyoto af. Met ons hadden meerdere mensen dit plan er zaten ditmaal veel Franssprekende mensen in de trein. Sommigen moesten gedurende 1 u blijven staan, is hier heel normaal rond het spitsuur. Gelukkig had ik vrij snel een zitplaats en Kevin iets later.

20160811_105257
Bij het verlaten van het station passeerden we de Nobori- oji straat waar wij loslopende herten tegen kwamen die in zijn geheel niet mensen schuw zijn. Overal staan verkopers van wafeltjes die aan de reeën gevoerd werden.

20160811_111540_001
Via een ondergrondse kruising zijn wij eerst naar de Isuien Garden en het naast gelegen Neiraku Museum geweest. Een tuin is altijd zeer rust gevend in een drukke stad, bij het verlaten van deze tuin ontdekte we ernaast nog een mooie Japanse tuin welke vrij toegankelijk was.

20160811_121234
We zijn daarna richting de Todai-ji tempel gelopen waar we eerst door de Nandai – mon Gate zijn gelopen waar we ook herten tegen kwamen. Hier kwamen we in een winkelstraat met winkeltjes en straat kraampjes met allerlei etenswaren. We hebben niet geheel zonder risico geluncht, ook hier werd je af en toe belaagd door herten.

20160811_121950
Daarna zijn we de Daibutsu- den Hall gaan bekijken en de Todai-ji tempel met zijn enorme Buddha.

20160811_125927
Wat een enorme pracht en praal.

20160811_130321
Het pad liep verder door een mooi bosperceel wat uit kwam bij de Kasuga- Taisha Shrine, het zijn enorme gebouwen deze viel op door de hoeveelheid lantaarns die er hingen.

20160811_150745

Het hert is een symbool voor de stad Nara, zelfs op de putdeksels kom je ze tegen. Ze worden door de mensen gekoesterd. Het viel op dat ze wel voor de winkels gingen liggen er echter niet in gingen. Rond het einde van de middag hebben we de trein teruggepakt en een hapje gegeten in Kyoto.

1. Loes Weltje:
    13 augustus 2016
    Ik voorzie binnen niet al te lange tijd een Japanse voortuin aan de Schipleisingel. Weel Gerard er al van?
  2. Ineke tonkes:
    16 augustus 2016