Reisverslag Hiroshima en de terugreis

18 augustus 2016 - Schiphol, Nederland

Hiroshima 15 augustus

Vandaag is het qua temperatuur maar 31 graden echter bij een vochtigheid percentage van 78 %. Je hoeft niet veel te doen of je bent drijfnat. Het is momenteel overal erg druk, ook bij de eetgelegenheden, Japan heeft inmiddels ook vakantie. Dat betekent een massale uittocht. We ontbijten dit keer bij Starbucks. Een van de weinige plaatsen waar je nog kon zitten. Voor vandaag wordt het een kort programma omdat wij erachter kwamen (op Hiroshima station) dat we niet konden reserveren voor Kyoto met onze JR pas. Alles was vol geboekt. We zullen eerder moeten vertrekken willen we een plaats bemachtigen. Maar allereerst zijn we met de bus naar het Hiroshima Peace Memorial Park gegaan.

20160815_113223

Daar aangekomen zijn we langs het vredesmonument gelopen, de plek waar boven de atoombom is ontploft.

20160815_113744

Vandaar uit zijn we door het park gegaan, indrukwekkend als je nagaat wat daar gebeurd is. Het museum stond eigenlijk ook op het lijstje, maar de wachtrij was niet te overzien en de temperatuur om daarvoor te wachten voor ons te hoog.

20160815_122608

Daarop besloten we naar Hiroshima Castle te lopen, mooi maar eerlijk gezegd waren we een beetje overvoert. We hadden al zoveel moois gezien dat dit iets tegenviel. Kwam misschien ook wel door de hitte van vandaag. In ieder geval besloten we terug te gaan naar het hostel en onze bagage op te pikken om op tijd de terug tocht te kunnen aanvaarden. We zijn rond 14.30 met de trein richting Kyoto vertrokken. Voor het eerste gedeelte hadden we een snelle trein en heb ik een zitplaats kunnen bemachtigen en Kevin halverwege. Vanaf Osaka zijn we met een lokale trein verder naar Kyoto gereisd.

In Kyoto hebben we overnacht in hetzelfde hostel overnacht (K’s house keten). Op het station van Kyoto hebben we tickets kunnen reserveren voor de sneltrein naar Tokyo.

20160815_203535              20160815_195751

’s-Avonds zijn we gaan eten in een klein zaakje Gyoza Chao Chao welke 4e stond op de lijst van de Trip advisor ten opzichte van 7000 andere eetgelegenheden. Hier hebben we moeite voor moeten doen door 1 u.  in de rij te wachten. Gyoza is een specialiteiten eetgelegenheid voor dumplings (Gyoza) en zeker de moeite waard. Ik zal het eten in Japan zeker gaan missen.

Tokyo 16 augustus

Voor Tokyo zijn we ’s morgens al vroeg vertrokken, met de HIKARI 508, omdat we daar nog voor een laatste keer willen winkelen.

20160816_070755

Hier hadden we de overnachting dichter bij het vliegveld geboekt. We vertrekken deze keer van Haneda Airport. In de middag hebben we nog gewinkeld in het Ueno district en de nodige souvenirs gekocht.  ’s Avonds hebben we als afsluiter nogmaals in het Katsukura op de 14e verdieping van de Takeshimaya Times Square Shopping complex gegeten. Op een bepaald moment begon het flink te regenen en zijn we teruggegaan naar ons hotel. Altijd de paraplu bij ons, nu niet! Het hotel lag maar 15 minuten lopen van het dichtstbijzijnde metrostation, we waren echter drijfnat toen we in de lobby van het hotel aankwamen. We kregen daar heel netjes direct een handdoek aangeboden. We wilden graag een taxi reserveren voor de volgende ochtend. Onze vlucht zou om 07.50 zijn, redelijk op tijd. We wilden daarom graag een taxi om 6.00 laten komen. Dit was echter niet mogelijk, er reden geen taxi’s op dat tijdstip. Dan maar de pendelbus voor naar het vliegveld, 15 minuten lopen van ons vandaan. Het bleef stil aan de andere kant van de balie, men wist ook niet of die reden. Hoezo was onze wedervraag? Het antwoord was dat er een Tyfoon op Tokyo afkwam welke 2 dagen zou duren. Vandaar ook de hevige regenbuien. We hadden onderweg een winkeleigenaar al zandzakken voor zijn pui zien leggen. Dan denk je nog, het kan hier gewoon veel regenen. Wat nu, we besloten om 4.00 op te staan en op tijd naar het station van de pendelbussen te lopen, zodat als deze niet zouden rijden we alsnog de trein konden pakken. Eenmaal wakker liet onze vlucht een vertraging van 2 u zien, zodoende hadden we iets meer tijd. Laat Kevin maar schuiven, hij heeft via de Uber app gekeken of er op dat moment er een taxi reed. En ja dus, soms moet je gewoon geluk hebben. We werden om 6.00 netjes voor ons hotel opgehaald en naar het vliegveld gebracht, een ritje van ongeveer een half uur.

Op het vliegveld van Haneda Airport werd onze aansluiting van de vlucht in London netjes overgeboekt op een andere vlucht vanaf hetzelfde vliegveld Heathrow. De bagage hoefde nu maar eenmaal ingecheckt te worden, lekker makkelijk. De vlucht is verder goed verlopen het was voor ons alleen een zeer lange dag. Uiteindelijk waren we in totaal 25.00 u in touw. Het is jammer maar aan alle fijne dingen komt een einde, we kunnen terugkijken op een zeer bijzondere en fijne vakantie in Japan.

1. Rian en Martin:
    18 augustus 2016
    Hoi Gina en Kevin, we hebben ontzettend genoten van jullie blog van deze fantastische reis. We beleefde de reis door jullie verslag. Maar jullie zullen wel flink moe zijn. Geniet van jullie thuiskomst en de groetjes aan iederéén. Xxx
  2. Ineke tonkes:
    20 augustus 2016
    Heb gehoord dat jullie inmiddels vermoeid maar weer veilig thuis gekomen zijn van een ongetwijfeld onvergetelijke reis. Wat een bijzondere en mooie moeder-zoon ervaring!! Dankjewel dat we vanaf de bank thuis mee mochten reizen!!